Diş Kayıplarının Sebepleri Nelerdir?

Diş Kayıplarının Sebepleri

Çeşitli nedenlere bağlı olarak ortaya çıkan diş kayıpları estetik ve fonksiyonel problemleri de beraberinde getirir.

Günlük hayat içerisinde alınacak bazı önlemler ile diş kayıplarını önlemek mümkün olsa da, diş kayıplarının meydana geldiği durumlarda implant ve köprü tedavileri eksik dişlerin tamamlanmasına yardımcı olabilir.

Diş Kayıplarının Sebepleri

Diş Kaybı Riskini Artıran Nedenler

Dişlerinize ne kadar sağlıklı bakarsanız bakın yaşın ilerlemesine bağlı diş kayıpları yaşamak normal kabul edilir. Fakat dişlerinize ne kadar iyi bakarsanız bu diş kayıplarını da o kadar geciktirebilirsiniz. Ağız ve diş bakımını doğru şekilde gerçekleştirmemek, yanlış beslenme alışkanlıklarına sahip olmak, diş eti hastalıkları, kemik erimesi ya da sahip olduğunuz farklı hastalıklar diş kayıplarına neden olabilecek bazı durumlardır.

Diş kaybına neden olabilecek bu durumların detayları ise şu şekilde:

Ağız ve Diş Bakımı Yapmamak

Ağız ve diş bakımı ne kadar düzenli ve ne kadar doğru bir şekilde yapılırsa, diş kaybı yaşama ihtimali de o kadar azalmış olur. Bu yüzden ağız içinde bakteri oluşumunu önlemek için dişlerin günde iki kez olacak şekilde fırçalanması ve diş ipi kullanılması gerekir. Ağız bakımının düzenli olarak yapılmadığı durumlarda dişlerde plak oluşumu başlar, çürükler ortaya çıkar ve bu da diş kayıplarına neden olabilir.

Aşırı Şeker Tüketmek

Yüksek şeker içeren gıdaların aşırı şekilde tüketilmesi ağız içerisinde bakteri ve plak oluşumuna neden olabilir. Nitekim çürüme hızlanır ve diş minesi zarar görmeye başlar. Özellikle nişasta ya da yüksek miktarda şeker içeren gıdalar tüketildikten sonra dişlerin fırçalanması ya da gargara ile ağzın çalkalanması gerekir.

Diş Eti Hastalıkları

Diş etlerinde tahriş ya da iltihap oluşması zaman içerisinde diş kayıplarına neden olabilir. Diş etlerinin iltihaplanması ya da diş eti hastalıklarının ortaya çıkması durumunda dişleri destekleyen dokularda zarar görebileceğinden bu sorunların erken teşhis edilmesi ve tedavi planının hızlı bir şekilde yapılması gerekir.

Kemik Erimesi

Dişleri destekleyen kemik dokuların zayıflaması dişlerin destek yapısını bozarak dişlerin arasında boşluklar ve dişlerin alt kısmında cepler yaratır. Dişlerin gevşemesi ve kayması sonucunda da diş kaybı meydana gelir.

Kaza ve Travmalar

Spor etkinliklerinde alınan darbeler, motorlu taşıt kazaları, aşırı sıcak gıdalar tüketmek ya da sert ve kabuklu yiyecekleri dişle kırmaya çalışmak gibi durumlar diş kaybına yol açabilir. Ayrıca böyle durumlarda dişlerin kırılması, çatlaması ya da yer değiştirmesi gibi sorunlar da ortaya çıkabilir.

Çeşitli Hastalıklar

Diyabet başta olmak üzere bazı sistemik hastalıklar diş kayıplarına yol açabilir. Yine tiroid ve kanser de diş kayıplarına neden olabilecek hastalıklardan bazılarıdır.

Sağlıksız Gıdalar Tüketmek

Yeme içme alışkanlıklarının diş sağlığı üzerinde önemli bir etkisi bulunur. Örneğin aşırı şekerli ve dişlere yapışan yiyecekler, asitli içecekler, kabuklu ve sert yiyecekler diş sağlığının bozulmasına neden olabilir. Ayrıca besin değeri düşük olan gıdalar da diş kaybı riskini artırır.

Diş Kaybı Nasıl Önlenir?

Her ne kadar belirli bir yaştan sonra diş kaybını önlemek mümkün olmuyor olsa da, alabileceğiniz bazı önlemler dişlerinizin çok daha uzun süre sizinle kalmasına yardımcı olabilir.

Bu önlemlerden bazıları şunlardır:

• Dişlerinizi düzenli bir şekilde ve doğru bir yöntemle fırçalayın,
  • Düzenli olarak diş ipi kullanın,
  • 6 ayda bir diş hekimi muayenesine gidin,
  • Asitli ve şekerli gıdalar tüketmekten uzak durun,
  • Diş eti bakımına ve dil temizliğine özen gösterin,
  • Spor ya da fiziksel aktiviteler sırasında dişlerinizi koruyarak koruyucu ekipmanlar kullanın,
  • Kalsiyum ve D vitamini tüketerek kemik sağlığını güçlendirin,
  • Diş gıcırdatma ya da diş sıkma gibi durumlar yaratan strese bağlı nedenleri ortadan kaldırın,
  • Sigara ve alkol tüketimini azaltın.

Eğer tüm bu önemli noktalara dikkat ederseniz, diş kayıpları riskini de minimize etmiş olursunuz.

Diş Kayıpları Nasıl Tedavi Edilir?

Diş kayıplarının tedavisinde köprü ve implant olmak üzere iki farklı yöntem kullanılır. İmplant daha sık kullanılan bir yöntem olmakla birlikte maliyetleri köprü tedavisine oranla daha yüksektir. Diş kayıplarının tedavisinde kullanılan köprü ve implant tedavilerinin detayları ise şu şekilde:

Köprü Tedavisi

Hem estetik hem de fonksiyonel sorunları gidermek, eksik dişleri tamamlamak amacıyla uygulanan bir tedavi olan köprü tedavisi yaygın bir yöntemdir.

Köprü tedavisi sırasında izlenen işlenen adımları ise şunlardır:

• Diş hekimi tarafından gerçekleştirilen muayene sonrasında hasta ve hekim istişaresi ile köprü tedavisine karar verilir,
  • Eksik dişin sağında ve solunda bulunan dişler törpülenerek küçültülür,
  • Bölgenin detaylı bir ölçüsü alınır ve bu ölçüler köprünün hazırlanabilmesi için laboratuvara gönderilir,
  • Köprüler hazırlanırken hastaların fonksiyonel olarak dişlerini kullanmaya devam edebilmeleri için geçici köprü uygulaması yapılır,
  • Kalıcı köprü hazırlandığında geçici köprü çıkarılır ve ağız içerisine yerleştirilir,
  • Eğer ısırma, çiğneme ya da konuşma gibi fonksiyonlarda herhangi bir sorun varsa bunlar düzeltilir ve operasyon sonuçlandırılır.

Köprü tedavisi hastanın genel sağlık durumu, ihtiyaçları, talepleri ve eksik dişlerin sayısı da göz önünde bulundurularak kişiye özel olarak planlanır.

İmplant tedavisinin köprü tedavisine oranla daha çok tercih edilmesinin en temel nedeni daha kalıcı bir çözüm sunmasıdır. İmplant tedavisinde izlenen işlem adımları şunlardır:

• Ağız ve çene yapısının radyografik görüntülemesi ile çene kemiğinin yapısı ve implant tedavisi için uygunluğu kontrol edilir,
  • İmplant tedavisine kadar verildikten sonra tedavi planı oluşturulur,
  • Tedavi günü hasta lokal anestezi altına alınır ve cerrahi şekilde çene kemiğine ulaşılarak implantın yerleştirileceği oyuk açılır,
  • İmplant yerleştirildikten sonra dikiş atılır ve osseointegrasyon olarak da adlandırılan iyileşme süreci başlar,
  • İyileşme süreci genellikle birkaç ay sürer ve bu sürece implant ile çene kemiği birbirine kaynar; bazı durumlarda iyileşme süreci daha uzun sürebilir,
  • İyileşme sürecinde hastaların günlük işlevleri yerine getirebilmesi için geçici protez uygulaması yapılabilir,
  • İyileşme süreci tamamlandıktan sonra geçici protezler çıkarılır ve kalıcı protezler yerine yerleştirilerek operasyon sonuçlandırılır.

İmplant tedavisi köprü tedavisine oranla maliyetli bir işlem olmakla birlikte çok daha uzun ömürlü olarak kullanılabilir.